Friday, March 30, 2012

Kenapa Bertambah Gemuk Selepas Makan Vitamin?

Sedikit perkongsian dari MommyLyna:


Walaupun saya dan ramai orang menjadi kurus, turun berat badan selepas mengambil suplemen, namun ada yang tak kurus-kurus, malah makin naik. Apakah benar orang kata bila makan suplemen selera makan naik membuak dan badan boleh naik?

Pengalaman saya, OK saya tak pastilah sebab suplemen ke sebab menyusu anak ke.. Tapi saya memang makan banyak. Kalau di pejabat tu sepanjang2 masa kena ada makanan atas meja. Biskut tak jalan, mau yanh jenis2 roti. Tapi badan saya makin kerempeng.

Vitamin dan mineral tak sepatutnya menaikkan berat badan, kerana ia tidak mengandungi kalori, tapi kemungkinan penyebab berat badan naik lepas ambil vitamin ialah:
- Multivitamin yang mengandungi B Complex memberikan mood tenang dan mengawal stress. Bila tak stress, mungkin ia mendorong untuk makan dengan berselera.
- Mindset bila ambil vitamin rasa macam dah cover semua keperluan tubuh, jadi tak agak2 nak makan makanan rapu.
- Badan rasa lebih bertenaga, berbanding sebelumnya banyak tidur dan rehat, bila dah ambil vitamin, badan tak rasa lesu lagi. Jadi masa jaga yang lebih banyak mendorong untuk makan/minum lebih dari kebiasaannya.
- Pembakaran lemak menjadi lebih efisyen, dan hasilnya adalah karbon dioksida dan air. Air lebih berat dari lemak. Jadi berat badan mungkin tak turun (atau bertambah naik!) tapi yang berat itu bukan lemak lagi :)
- Otot2 yang berkembang dek lemak yang dibakar. Otot lebih berat dari lemak.

Jadi jangan gelabah bila berat badan dirasakan bertambah/tak turun2 selepas ambil supplement. Anda mungkin mengalami perkara di atas :)

No comments:

Post a Comment