Monday, March 12, 2012

Oh, saya HAMIL!


Apabila diri telah disahkan mengandung, macam-macam yang berlegar di dalam kepala anda. Apa yang patut saya makan? Boleh ke saya makan makanan kegemaran saya lagi? Sesuai ke makan tu, makan ni? Perlu ke ambil tu, ambil ni? hahaha... Semuanya adala 1001 soalan yang boleh membuatkan jiwa bakal ibu (dan juga bakal bapa) stress! Itu baru melibatkan pemakanan.


Secara jujurnya, ada yang tidak pernah ambil kisah tentang apa yang dia nak makan. Ada yang akan makan ikut tekak, dan selagi ia mampu masuk melalui tekak dan seterusnya berada di dalam perut! Ada setengah juga yang akan mengambil kira pemakanannya mengikut piramid makanan. 






Piramid makanan ini memang bagus. Namun berapa ramai antara kita yang dapat menginterpretasikan piramid ini. Berapa banyak sebenarnya yang diperlukan oleh tubuh? Berapa kalori yang terhasil dari setiap portion? Kalau dicarigali di internet, anda pasti jumpa nilai-nilai itu. Ya, ia ada merata-rata. Namun, berapa ramai yang pasti makanan yang akan masuk itu pasti membawa nilai yang sama dengan yang tertulis pada skrin atau kertas itu?

Berapa ramai yang pasti nutrisi pada sayuran masih kekal sepanjang perjalanannya dari kebun ke rumah anda? Dengan proses penyimpanan, sejuk beku dan pelbagai lagi proses yang dilalui oleh sayuran itu, anda pasti kandungan nutrisinya masih tetap sama? Lainlah kalau anda yang tanam sendiri depan rumah, cabut dan terus masak. 

Oh ye, semasa anda memasak, adakah anda pasti anda telah menggunakan teknik memotong yang betul? Besar atau kecil api yang anda gunakan? Lebih minyak atau kurang minyak? Jika anda benar-benar pasti anda telah mengikut segala yang disarankan oleh chef, alhamdulillah, nutrisi yang ada dapat dikekalkan. Tapi masih pastikah ia masih 100%? Apa yang anda perlu lakukan untuk pastikan diri anda mendapat 100% nutrisi dari setiap makanan? Makanan selalu? Makan sekerapnya?


Anda ialah apa yang anda fikirkan dan yang anda ingin. Dan hanya anda yang tahu apa yang berlaku di dalam tubuh anda! Tidak orang lain. Keperluan bagi setiap insan adalah berbeza mengikut aktiviti dan cara hidup masing. 
Oleh yang demikian, vitamin yang disarankan diambil sewaktu mengandung adalah protein, multivitamin yang lengkap dengan zat besi( penting untuk pembesaran si kecil dan pembinaan sel darah merah), B complex, Vitamin C dan Kalsium. Vitamin2 ini penting untuk kesihatan si ibu dan waktu yang sama akan disalurkan kepada bayi yang berada dalam kandungan ibu.


Di sini, saya telah menyediakan pakej untuk ibu yang hamil dan mahu kekal sihat!


SET 1 - 1st Trimester
30 tabs Vitalea @ Multivitamin
30 tabs B complex
30 tabs Vitamin C
1 bottle of Ostematrix (Kalsium Magnesium)

SET 2 - 2nd Trimester
30 tabs Vitalea @ Multivitamin
30 tabs B complex
30 tabs Vitamin C
30's capsule OMEGA GUARD
1 bottle of Ostematrix (Kalsium Magnesium)

Seperti biasa, harga termasuk pos dan anda juga akan mendapat hadiah percuma!
Saya akan berceritakan apakah manfaat Set Hamil ini di post yang akan datang..:)
Anda boleh mendapatkan Set Hamil melalui saya di ibu.wawalawa@gmail.com atau sms saya di 0192027007. Jangan lupa untuk LIKE page http://www.facebook.com/IbuWawaLawa.CantikSihatSemulajadi.

No comments:

Post a Comment